Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aromatherapie

  • PeKa

    Pffffff, ik dacht dat jij verstand had van aromatherapie…. NIET dus!!

    Lees dit maar eens:

    >>Wat is aromatherapie?

    Aromatherapie is een behandeling waarbij geuren gebruikt worden. Het is een behandeling waarbij het welzijn van het lichaam bevorderd wordt door geurige essentiële oliën toe te voegen aan het bad, door massage van de huid of door inademing.

    Hoe werkt het?

    Geuren hebben een grote invloed op hoe we ons voelen. Er wordt gedacht dat geuren die door de neus naar binnen gaan, vervolgens die delen van de hersenen beïnvloeden die onze stemming, emoties, geheugen en leervermogen bepalen.

    Zo heeft onderzoek uitgewezen dat door het ruiken van lavendel de alfa stralen achter in hersenen toenemen. Hierdoor neemt de ontspanning toe.

    Door jasmijn nemen de bètastralen aan de voorkant van het hoofd toe, waardoor je juist alerter wordt.<<

    Dus het gaat wel degelijk om het effect van geuren, een ander woord voor ‘aromatherapie’ is daarom ook ‘geurentherapie’!!

    Peter :)

  • PeKa

    Bella schreef:

    > Ik denk dat het niet helemaal voor niets is dat de VtdK hierover

    > zwijgt… maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben.

    Hahaha, ja ik denk dat je het verkeerd hebt, Bella.

    In vergelijking tot andere kwak-therapieën stelt aromatherapie weinig tot niets voor. VtdK neemt het niet eens serieus!!

    Hun amerikaanse tegenhanger maken er nog wel een paar woorden aan vuil:

    http://skepdic.com/aroma.html

    Peter :)

  • bella boares

    Ik dacht dat jij dit soort verklaringen te zweverig vond…?

    Ik werk gewoon met chemische verbindingen hoor, die een werking hebben én een geur (maar niet een werking dóór de geur)…

    Maar goed, geloof jij maar wat je wilt…

    (tipje: ik zou niet alles geloven wat je op internet leest; gaan mensen je maar naïef van vinden)

    Dus…

    Ik ga even lekker de alfastralen in mijn achterhoofd laten toenemen…

  • bella boares

    PeKa schreef:

    >

    > Hahaha, ja ik denk dat je het verkeerd hebt, Bella.

    > In vergelijking tot andere kwak-therapieën stelt

    > aromatherapie weinig tot niets voor. VtdK neemt het niet eens

    > serieus!!

    >

    Oh, kom op!

    Dus je wilt zeggen dat Jomanda en gebedsgenezing, evenals -ik noem maar wat- reiki door de VtdK als gevaarlijker/serieuzer te nemen wordt bestempeld?

    Sorry, maar daar zou ik echt hard om moeten lachen hoor.

    Nee, ik denk niet dat ze zo werken; meestal zijn ze er juist als de kippen bij (kippen zonder kop meestal, maar vooruit) om een alternatieve geneeswijze belachelijk te maken met alle middelen die ze hebben (beperkte middelen, want men weigert zich erin te verdiepen, maar toch). Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ze deze kans zouden laten liggen omdat ze het te druk hebben met het bestrijden van gebedsgenezers.

    Dat zou bovendien ook helemaal niet kloppen, want ze staan toch voor het bestrijden van kwakzalverij, vooral als die potentieel gevaarlijk is?

    Eén ding kan ik je wel vertellen: aromatherapie is een prima methode,maar er zijn een hoop kwakzalvers in actief die van de klok en de klepel geen benul hebben. Ik denk dat er in nl meer mensen zijn die zich aromatherpeut noemen zonder gedegen opleiding, dan gebedsgenezers, en nu mag je twee keer raden welek van die twee gevaarlijker is bij onoordeelkundig gebruik…

    Dus als ik de VtdK was en serieus bezig zou gaan hiermee, dan zou ik dat deel als eerste aanpakken. Maar goed, laat ik het maar niet afroepen over de aromatherapie, want de VtdK staat er nu eenmaal om bekend dat ze niet de goeden van de slechten scheiden maar een hele geneeswijze ineens omver proberen te werpen- zonder zich te willen verdiepen in eventuele aspecten ervan die misschien wél nuttig zijn.

    Maar jouw verklaring dat ze de aromatherapie niet serieus genoeg nemen, lijkt me niet logisch in elk geval.

  • PeKa

    Bella schreef:

    > Ik werk gewoon met chemische verbindingen hoor, …

    Voor zover ik begrijp heb jij slechts zeer beperkte kennis van chemie, je weet niet eens wat aromaten zijn. Wat is jouw kennisniveau betreffende chemie??

    > tipje: ik zou niet alles geloven wat je op internet leest; gaan mensen

    > je maar naïef van vinden.

    En waar heb jij dit vandaan…. ??

    http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1824&i=858&t=835

    juist, van internet…. en dat geloof jij wél?!?

    Peter :)

  • PeKa

    Bella schreef:

    > Eén ding kan ik je wel vertellen: aromatherapie is een prima

    > methode, ….

    … voor een goede nachtrust: 's avonds een bad nemen met beetje lavendelolie erin.

    Meer dan dit (e.d.) is het niet!!!!!

    Peter :)

  • bella boares

    hoezo niet?

  • bella boares

    touché ;-)

    Maar ik beweer dan ook niet dat ik er van alles vanaf weet, ik beweer alleen dat ik er meer vanaf weet dan jij…

    Wat de chemie betreft: ik ben aangewezen op boeken waarin beschreven staat welke componenten (phenolen, sesquiterpenen, ketonen en wat dies meer zij), welk actie hebben. Daaruit kun je dan ook direct opmaken welke acties een olie globaal heeft.

    Ik geloof dat alfastraling wel iets te maken heeft met natuurkunde, maar toch klinkt mij dit te vaag, ik kan er niks mee en ik betwijfel of jij wel begrijpt waar het over gaat.

    Wat het internet betreft; ik heb inmiddels wel voldoende kennis om de zin en onzin in grote lijnen te kunnen onderscheiden. Ik kan niet alles controleren op waarheid, ik ben geen onderzoeker (maar daar staat tegenover dat je ook nooit op waarheid kunt controleren of de onderzoeken naar reguliere medicijnen wel objectief zijn uitgevoerd> je moet ergens een aanname maken), maar ik kan wel zien of iets serieus overkomt of overkomt als kwakzalverij (want geloof het of niet, ik ben ook tegen kwakzalverij- ik maak alleen onderscheid tussen echte onzin en echte werkzaamheid en weiger bij voorbaat dingen af te keuren omdat ze niet in mijn straatje passen).

    Zo vind ik bijvoorbeeld dat een site als die van de etos, bij voorbaat al onzin is, zelfs al verkondigen ze geen grove fouten. Waarom? Omdat het mensen het vertrouwen geeft dat ze bij de etos weten waar ze over praten, en mensen ervan gaan denken “nou, dan moet ik wel die ‘aromatherpy grapefruit badolie’ van de etos kopen!”.

    De werking van grapefruit is juist omschreven, maar het is onzin om te denken dat die werking ook in de etos badolie zit. Dát vind ik dus kwakzalverij…

  • PeKa

    Het enige andere wat ik in deze discussie tegen gekomen ben is iets over de antibiotische kracht van sommige etherische oliën…. en ‘more to follow’….

    Nou, ik wacht nog steeds met spanning af.

    Peter :)

    Oh ja…. en bij een verkoudheid kan stomen met een paar druppeltjes eucalyptusolie lekker opluchten. :+

  • PeKa

    Bella schreef:

    > Omdat het mensen het vertrouwen geeft dat ze bij de etos weten

    > waar ze over praten, en mensen ervan gaan denken "nou, dan

    > moet ik wel die ‘aromatherpy grapefruit badolie’ van de etos kopen!".

    > De werking van grapefruit is juist omschreven, maar het is onzin

    > om te denken dat die werking ook in de etos badolie zit. Dát vind

    > ik dus kwakzalverij…

    Hoezo kwakzalverij :? …. Op de site van Etos lees ik:

    "Van grapefruit krijg je nieuwe energie.

    Geen slecht idee om dus 's ochtends badschuim met grapefruit te gebruiken. Vooral niet als daar palma rosa olie aan toegevoegd is. Dat zorgt ervoor dat je niet gestresst aan je dag begint."

    Nou weet ik toevallig dat mijn buurvrouw dat ook gebruikt en ik zie haar elke dag opgewekt het huis verlaten. Overtuigend bewijs lijkt mij zo!!

    Peter :)