Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aromatherapie

  • koffie

    Het aroma komt je tegemoet zodra je supra open doet het is van nelleeeeeeeeeee.

    sorry als ik het woord aroma lees komt altijd die reclame in mijn hoofd.

  • kdt

    bella boares schreef:

    > >>De antibiotische kracht van sommige etherische oliën ligt

    > zeer hoog. dr. Paul Belaiche geeft daar in zijn boek: Traité

    > de phytotherapie et d'aromatherapie (1979) diverse

    > voorbeelden van. De Spaanse oregano, tijm en kaneel komen wat

    > betreft de antibiotische kracht als hoogste uit de bus. Stelt

    > men de gemiddelde antibiotische kracht op het getal 100, dan

    > is het gemiddelde voor de Spaanse oregano 87.3, de tijm 71.1

    > en kaneel 68.7. Ook op diverse schimmels, zoals de candida

    > albicans hebben sommige oliën een gunstige invloed en bij de

    > Spaanse oregano ligt het getal bij de candida op 77, bij de

    > tijm op 70 en kaneel op 67. Bij de Staphylococcus Aureus ligt

    > de Spaanse oregano op 88 en bij de Alcalescens Dispar zelfs

    > op 100. Het is dan ook niet onmogelijk om bijvoorbeeld een

    > blaasontsteking d.m.v inwrijvingen met een verdunde olie,

    > spoedig te genezen. Het is gebleken dat de olie die wordt

    > ingewreven na slechts 20 minuten al in de urine is terug te

    > vinden, zodat het zijn werk als antibioticum al heeft kunnen

    > doen.<<

    De antibiotische kracht komt enkel door de aanwezigheid van Phenol achtige verbindingen in die oliën; van Phenol is al lang bekend dat het een antiseptische werking heeft.

    Maar ja het chemische Phenol in die oliën zullen wel weer verbeterd worden door allerlij onbekende aromaten (klinkt trouwens wel beangstigend).

    Aromaten gelden als de meest kankerverwekkende stoffen. Is de kankerverwekkendheid een bijwerking van de aromatherapie?

  • kdt

    Nog wat meer info over “essential oils”

    Van een verkoper van de producten; uit de alternatieve hoek.

    www.wiccanway.net

    • Avoid taking Essential Oils internally. Some Oils are toxic when ingested. For example, wild Tansy contains thujone, which cannot be taken internally.

    • Do not use citrus Oils when expose to direct sunlight or ultraviolet light. Citrus oils, such as Lemon, Orange, Grapefruit, Tangerine, Mandarin, Bergamot, Angelica, etc., are photosensitive and may cause a rash or pigmentation. Apply 1 to 2 drops of diluted oil to see how your skin responds.

    • Never apply Essential oils directly to eyes or ears. Apply only around the opening and always diluted.

    • Spice, Conifer, and Citrus oils can be caustic to the skin. Spice oils include: Nutmeg, Ginger, Pepper, Basil, Cinnamon, Marjoram and Thyme. Conifer Oils include: Juniper, Spruce, Pine and Birch. Particular care should be exercised with Cinnamon, Lemongrass, Oregano, and thyme, as they are some of the strongest and most caustic. Always dilute these oils before use. Do not add more than 3 drops of these oils in the bath.

    • When pregnant, avoid: Clary Sage, Sage and Fennel, which have active constituents with hormone-like activity.

    • For babies and children, always dilute 1 to 2 drops with 1 tsp. Of Vegetable Oil. For babies 0-12 month, use only 1 drop of Lavender, Rose, or Chamomile, diluted in 1 tsp. Of Vegetable Oil for massage or bathing (please, do not use other oils). For infants 1-5 years old, only use non-toxic and non-caustic oils. For children 6-12 years old, use as for adults, but in half of the recommended concentration.

    • Should a child swallow an Oil, give the child Milk, cream, or any other soluble liquid to dilute the oil and call local poison control centre to seek immediate emergency medical attention. Oils should be kept away from children!

    • If the skin becomes irritated or if oils get into the eyes, immediately flush with Vegetable Oil. Call health care Practitioner. You may use water, but this may cause considerable discomfort, as water drives the oils deeper into skin.

    • Take extra caution if you wear contact lens. Essential Oils with high phenol content, such as Cinnamon, Oregano, Thyme, Thieves, Clove, Lemongrass, Bergamot, etc., may damage the surface of the contact lens.

    • Do not mix blends. Essential Oil blends are specific in their formulation; and by mixing them; you may change the aroma as well as the benefit desired. You may add a single oil to a blend or combine various single oils.

    • Avoid using the following Essential Oils in cases of high Blood Pressure: Rosemary, Sage and Thyme.

    • Avoid using the following Essential Oils in cases of Epilepsy: Fennel, Hyssop, Rosemary and Sage.

    • Alcohol. Clary Sage should not be used in any form within a few hours (before or after) of drinking alcohol. It can cause nausea and exaggerated drunkenness.

    • Homeopathic Treatment is not compatible with following oils, due to their strength: Eucalyptus, Peppermint and Black Pepper.

    • Detoxification Problems. Some people have reported that when applying too many different oils or too much of one oil, the body may be subjected to a cleansing response, which can cause headaches, rashes, nausea, burning, diarrhoea, etc. Toxins stored in the body may also be released through the skin, especially on the face and neck area. Should this occur, simply reduce the amount of oils used and the number of times applied and drink plenty of purified water.

    • Essential Oils storage. If Oils stored properly, they will maintain their maximum potency for many years. Dark bottles are best for this.

  • bella boares

    Even snel doorgelezen en zo te zien klopt dit rijtje waarschuwingen wel, ja.

    Etherische oliën zijn zeer geconcentreerde en krachtige stoffen (om je er een voorstelling van te maken:

    Er zijn 30 rozen nodig voor één druppel rozenolie

    Er is 100 kilo Lavendelbloemen nodig voor één kilo etherische olie

    Er zijn 2500 citroenen nodig voor één liter citroenolie

    Er is 7000 (!) kilo Citroenmelisse nodig voor het produceren van één kilo etherische olie.

    Er is 400 kilo Thijm nodig voor één liter Thijmolie)

    en er dient voorzichtig mee omgesprongen te worden. Het zijn ook zeker geen stoffen om klakkeloos mee om te springen en bijwerkingen zijn ook bekend (kankerverwekkendheid is daar bij bepaalde oliën één van, inderdaad, maar die oliën worden door verantwoordelijke aromatherapeuten dan ook niet gebruikt).

    Hoe je overigens aan het woord ‘aromaten’ komt weet ik niet, maar het lijkt me een verzamelnaam voor een hele groep aan chemische verbindingen. Een etherische olie bestaat uit veel componenten, inderdaad zijn phenolen daar een onderdeel van (bij bepaalde oliën).

    Inderdaad zijn bepaalde oliën kankerverwekkend.

    Maar lang niet allemaal, hoor, gelukkig.

    Als er ooit een tak van de ‘alternatieve geneeskunde’ is waarvan de werking min of meer makkelijk aangetoond zou moeten kunnen worden, dan is deze het!

    Helaas heb je als niet-medisch student maar zeer beperkt toegang tot onderzoekspublicaties (tenzij je je portemonee flink wijd opentrekt).

    Ik heb al een email gestuurd om meer informatie over wetenschappelijke onderzoeken naar aromatherapie naar een organisatie die deskundig is op dit gebied; ik wacht hun antwoord af.

    Maar wat wil je eigenlijk zeggen met al die bovenstaande waarschuwingen?

    De bijwerkingen en gevaren hiervan zijn mi toch wel een bewijs dat de oliën in elk geval een krachtige werking hebben, en ik denk niet dat het moeilijk is om onderzoeken te vinden die ook de geneeskrachtige werking aantonen.

    In de ons omringende landen wordt het al als aanvulling gebruikt in ziekenhuizen ed, en ook in nl is het onderzoek in volle gang om het te kunnen inzetten als antibiotisch middel (namelijk, omdat het uit zovele componenten bestaat, kunnen bacterien en virussen er moeilijker resistent tegen worden dan tegen de ‘simpelere’ antibiotica die nu gebruikt worden. Hetzelfde geldt overigens voor luizen en schimmels).

    Zouden jullie er milder over gestemd raken als objectief wetenschappelijk onderzoek zou aantonen dat het werkte?

    Ik denk dat het niet helemaal voor niets is dat de VtdK hierover zwijgt… maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben.

  • bella boares

    Natuurlijk hoor…(waarom neem je hetzelfde dan niet aan voor onderzoeken die uitgevoerd cq gefinancierd worden door de farm industrie, vraag ik me af, maar goed).

    Maar het was ook maar een voorbeeldje, een sneeuwvlokje van de ijsberg zullen we maar zeggen.

    En dan nog alleen omdat jij weigert de openingszet te doen en te vertellen wat je nou precies tegen hebt op aromatherapie. Ik begin te denken dat je er gewoon geen zak vanaf weet en maar iets in het wilde weg roept…

    “Koffie” geeft tenminste nog toe dat hij/zij zich laat leiden door de -ik geef toe wat zweverig klinkende- naam (net als ‘etherische olie’; feitelijk betekent het niets meer dan ‘olie die opgenomen wordt in de ’ether'/lucht', maar ik had er zelf denk ik ook iets anders voor bedacht… t klinkt zo sofisch, vind je niet?)… ook niet echt slim maar tenminste eerlijk…

  • PeKa

    Hoezo weet ik er geen zak vanaf?? Tssss….

    Ik weet welke geur heeft welk effect heeft:

    Eucalyptus wordt vaak gebruikt bij verkoudheid.

    Stomen met een paar druppeltjes eucalyptusolie kan lekker opluchten. Een beetje verdunde eucalyptusolie op je slapen kan helpen als je hoofdpijn hebt. En wat dacht je van een warm bad met eucalyptusolie als je een griepje op voelt komen?

    Van grapefruit krijg je nieuwe energie.

    Geen slecht idee om dus 's ochtends badschuim met grapefruit te gebruiken. Vooral niet als daar palma rosa olie aan toegevoegd is. Dat zorgt ervoor dat je niet gestresst aan je dag begint.

    Lavendel werkt ontspannend.

    's Avonds een beetje lavendelolie in bad zorgt ervoor dat je heerlijk gaat slapen. Vooral als je nog een paar druppeltjes lavendelolie op je hoofdkussen druppelt. Heb je geen bad? Denk dan eens aan een lavendel-voetenbadje voordat je naar bed gaat.

    De lucht van perziken en vanille zorgt voor een ontspannen, warme sfeer in huis.

    Om de geur in het hele huis te ruiken, kun je een speciaal oliebrandertje gebruiken. De olie druppel je in een bakje water boven op het brandertje. Het kaarsje zorgt ervoor dat het water verdampt en het aroma van de olie vrijkomt. Ook kleine schaaltjes potpourri verspreiden een heerlijke geur.

    Met ylang-ylang voel je je sexy.

    Een massage-olie met deze oosterse geur zorgt dus voor een heerlijke sensuele massage. Verdunde ylang-ylangolie als parfum maakt je onweerstaanbaar. Maar ylang-ylang is ook nog goed voor je nagels, voor je haar en je huid. Wat olie door je handcrème of shampoo betekent het einde van droge, broze nagels en futloze kapsels.

    Sinaasappel geeft pit.

    Heb je een drukke dag achter de rug? Een douche met sinaasappel-aroma's tankt je weer bij voor de avond. Je hoofd wordt helder en je kunt er weer tegen.

    Zo, nou jij weer…. ;)

    Peter :)

  • bella boares

    Do you really think i'm stupid?

    Dit is een tekst die regelrecht is gekopieerd van een site van de Etos, ik kwam hem laatst nog tegen.

    En je bewijst direct ook weer dat je er inderdaad geen zak vanaf weet door te zeggen dat je weet welke GEUR welk effect heeft…

    GEUREN hebben namelijk geen effect. Van een synthetisch nagemaakte grapefruit krijg je GEEN nieuwe energie, je krijgt er hoogstens kanker van.

    De menthol die uit de etherische olie van pepermunt gehaald wordt geeft je een lekker fris gevoel; de rest (overblijvende gedeelte nadat de menthol eruit gehaald is) van de olie heeft niet meer de geneeskrachtige eigenschappen maar nog wel de geur van munt (maar gelukkig is voor deze troep ook nog een afzetmarkt: namelijk de ‘etherische olie’ die je bij de Tuinen, Kruidvat en de FUCKING ETOS kunt kopen!).

    sukkel.

    Kom jij nou eerst maar eens met wat echte kennis en wat echte argumenten, want hier ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen, sorry hoor.

  • kdt

    Ik weet niet veel van aromatherapie, daarom maar wat gegoogled wat aardig wat kwakpraat oplevert voor deze olien.

    BV:

    Voor alantolie

    'In de gewone aromatherapie wordt deze olie betrekkelijk weinig toegepast, aangezien ze een stuk later dan veel oliën in het repertoire is opgenomen. De prachtige groene keur wijst onmiddellijk op een affiniteit met de hartchacra. De olie maakt mensen sterker, helpt de verlegenen en degenen die het moeilijk vinden liefde te voelen en te uiten. Het is een belangrijke olie voor iemand die bang is zijn bekwaampheden en zijn gaven te benutten of die er niet kan toe komen de schoonheid van zijn ware innerlijk te laten uitstralen. De olie kan worden ingeademd, als massage-olie of badolie gebruikt worden of rechtstreeks op de hartchacra worden aangebracht'

    Hiervan gaan mijn tenen toch echt recht overeind staan!!!!

    De chakra onzin ben ik vaak tegengekomen bij het gegoogle op aromatherapie.

    Mijn mening over aromatherapie is:

    Het ziet er uit als kwak, het klinkt als kwak

    – dus indelen bij de kwakzalverij

  • Jessika

    Dat is zelfs naar mijn mening te gemakkelijk. Laat de chakra's weg en je houdt een olie over. Zoals je wel met me eens zult zijn, kunnen bepaalde oliën echt wel behulpzaam zijn bij het loskomen van slijm bij een flinke verkoudheid (denk aan menthol/eucalyptus) bij inhalatie. Ik neem toch aan dat je dat geen kwak vindt. Zo zullen er vele oliën een werking hebben. Dat je er niet mee bekend bent en je er verder niet in wilt verdiepen, prima, maar je kunt het niet in zijn geheel afdoen als onzin

    Groet, Jessika

  • bella boares

    wel een beetje kortzichtig.

    Er zijn ook mensen die zich op een heel andere -veel wetenschappelijker- manier bezighouden met aromatherapie…

    maar ik ben inmiddels wel gewend dat de antikwaks niet verder kijken dan hun neus lang is, dus laat maar.