Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Komboecha, opletten geblazen!

  • Thomas

    Komboecha is in de mode en wordt door sommigen overmatig verheerlijkt als zijnde ‘heilzaam’. Maar het spul is niet onbesproken. In Belgie is sinds 1989 de verkoop van Komboecha verboden àls geneesmiddel, hetzelfde bij de FDA in de VS. En dat verbod wordt nog elk jaar verlengd! Men doet zoiets niet als iets onschuldig is.

    Indien er dergelijke producten op de markt zijn en ze worden niet verkocht als geneesmiddel, vallen ze onder de wetgeving van de voedingssupplementen. De Komboecha die gekeurd is door de eetwareninspectie en verkrijgbaar in winkels, is waarschijnlijk geen probleem. Maar sommige komboecha-maniakken wijzen er dan ook op dat de ‘heilzaamheid’ tegen allerlei er misschien niet meer inzit.

    Het voedingscentrum (ook de eetwareninspectie in Belgie) waarschuwt voor de Komboecha die men zelf maakt zonder enige vorm van controle. Het voedingscentrum zegt niet voor niets het volgende : "Het Voedingscentrum heeft desalniettemin een negatief advies afgegeven op het zelf kweken van dergelijke producten, omdat zelf kweken kan leiden tot uitgroei van ziekteverwekkende micro-organismen. Zeker iemand die niet weet aan welke eigenschappen het product en de fermentatie moet voldoen kan verrast worden door onbedoelde effecten. Producten die kant-en-klaar verkocht worden staan buiten onze verdenking, aangezien wij er van uit gaan dat die met inzicht zijn geproduceerd en omdat de Keuringsdienst van Waren toeziet op de veiligheid van hetgeen in winkels wordt aangeboden. Op huishoudelijke activiteiten ontbreekt uiteraard een dergelijke toetsing.

    Dit standpunt heeft het Voedingscentrum nog niet verlaten."

    Zo, dat standpunt heeft het Voedingscentrum nog niet verlaten! Dat is één.

    Ten tweede, het probleem van de zogenaamde heilzaamheid. De talloze beweringen die gedaan worden over Komboecha als heilzaam middel tegen allerlei ziekten tot kanker toe, behoort tot de reeks voorbarige bakerpraatjes van kwakzalvers. Nergens is dat bewezen. Met dweept soms met ongecontroleerd onderzoek uit het Rusland van bijna een eeuw terug, maar dat is weinig geloofwaardig. En met populariteitsargumenten ‘ik voel me er zo goed bij’ ben je al helemaal weinig : mensen voelen zich evenzeer een stuk beter na een massage, na een vakantie of een saunabeurt. Bovendien weet je nooit wat mensen nog allemaal innemen of doen tijdens vele maanden dat je ook Komboecha drinkt. Je kan maar echt weten wat Komboecha doet door streng gecontroleerde dubbelblind-experimenten en met heel wat proefpersonen, en bij mijn weten is dat nergens gebeurd.

    Als men zegt dat er geen positieve of negatieve effecten bewezen of aangetoond zijn voor komboecha, en men blaast alsnog hoog van de toren over dit drankje, dan heet zoiets “gebakken lucht” verkopen.

    Hoed u dus voor Jomanda-achtige-komboecha's met hun claims over kanker, Aids, ontgiften etc. ‘Zich ontgiften’ is trouwens nonsens, dat kan helemaal niet: je staat voortdurend bloot aan gifstoffen via lucht en voeding.

    Ook vage beweringen die op alles kunnen slaan en een schijnwerking suggereren zijn schering en inslag : “ondersteunt het lichamelijke weerstandsvermogen”, of “harmoniserend effect op de stofwisseling”. Dit zijn vooral verkooptruuks, of enthousiastmerende taal die graag een genezend effect willen insinueren, maar zich met vage bewoordingen aan de wet ontglippen (je mag wettelijk gezien geen claims doen van genezing als dat niet bewezen is).

    Het tijdschrift “The Scientific Review of Alternative Medicine” publiceerde reeds over dit onderwerp (4.2, p. 44-47: identification of cytotoxic agent in Kombucha herbal medicine). Resultaat : het enige dat gevonden werd was cafeine, en dat zit voornamelijk in de ‘bacterial mat’. Dus veel antikankeractiviteit is niet te verwachten van Kombucha. De antikanker claims van komboecha zijn afkomstig van ene Sklenar,die iriscopie (=kwakzalverij) gebruikte als diagnostisch middel.

    Indien komboecha geen heilzaamheid heeft maar ook geen kwaad kan, dan ligt het gevaar in de valse informatie die erover verspreid wordt die de mensen valse hoop geeft. Wanneer nepmiddelen gebruikt worden door radeloze mensen, in een stadium van een ziekte (bv kanker) waarin er nog iets aan te doen valt, kunnen zij hun kans op genezing aan zich voorbij zien gaan. Het adagium ‘baat het niet dan schaadt het niet’, gaat dus niet altijd op. En dan begrijp je goed waarom komboecha al jaren verboden is àls geneesmiddel. Dat het niet onschuldig is, is bewezen: ‘zelf kweken kan leiden tot uitgroei van ziekteverwekkende micro-organismen’. Dat het heilzaam is, is niet bewezen.

  • adri bijl

    Hallo Vraagje

    Vraagje ik gebruik al jaren de komboucha drank nus lees ik hier en daar op internet,dat het helemaal niet zo goed is en zelfs gevaarlijk kan zijn .

    En in belgie verboden is ik maak het zelf. is dit echt zo en ook bewezen ik wil hier graag wat meer weten of stoppen of doorgaan.

    Gr A.M. Bijl

  • Freddy L.

    Wat een merkwaardig betoog van alleen maar een voornaam, een zekere Thomas. Duidelijk iemand die meent de wijsheid betreft Komboecha in pacht te hebben maar duidelijk zeer bevooroordeeld is getuige ook al zijn bewering in de tekst dat iriscopie kwakzalverij is. Nergens enige doorverwijzing naar wetenschappelijke onderbouwing of spreken uit eigen ondervinding. Zelf maak ik al een 6 tal jaren mijn eigen komboecha aan en dit tot mijn grote voldoening. Ik kampte vele jaren met een erg zwakke lever, eentje die bijna niets wat daar belastend voor is kon verdragen. Éen kopje koffie was al te veel en veroorzaakte reeds steken in de leverstreek. Om nog maar te zwijgen van alcohol, chocolade enzovoorts. Toen ik een tijdje in demorgent en avonds een glaasje komboecha gemengd met fruitsap dronk (ik hou absoluut niet van de smaak van komboecha alleen daarom het mengen met fruitsap), merkte ik dat ik veel meer kon drinken of eten wat voorheen mijn lever duidelijk teveel belaste. Ik kan nu 2 tot 3 kopjes koffie verdragen per dag en chocolade en alcohol met mate gebruikt geeft ook geen problemen meer.

    Het is wel noodzakelijk een goed recept aan te houden bij het kweken van de komboecha zwam. Daarvoor heb ik jaren terug een goed boek aangeschaft , wat ik iedereen kan aanraden die met het kweken van de komboecha zwam wil beginnen, titel; ‘Komboecha of Kargasok’ van Roos van Hoof. Ik gebruik naar grote tevredenheid het recept uit haar boek. Eerst was ik zonder de nodige kennis maar wat aan het proberen en dat gaf zeker niet de juiste drank kwaliteit, maar al doende leer je.

    Ik weet niet wat zo'n persoon als Thomas bezielt om zulke onzin op internet te gaan zetten, misschien handelt hij wel ten dienste van de grote farmaceutische bedrijven, want die hebben natuurlijk goede redenen om een goed natuurproduct in een kwaad daglicht te stellen omdat het concurrentie is.

    F.L (een tevreden gebruiker)

  • Halfjewit

    En.. heeft mijnheer soms aandelen bij pharma?

    Wanneer iets gezond is voor de mens haast men zich om anti berichten te zaaien…

    Men mocht eens genezen en die criminelen niet meer nodig hebben…

    Is kambucha slecht? Wordt je er ziek van?

    Nee toch? Waar heb je het dan over man!!

    Alles beter dan 120.000,- euro kostende chemo's die alleen de zakken van pharma spekken en je nog zieker maken….

    (Door FDA aanbevolen…)