Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zilverkaars

  • kdt

    Cimicifuga racemosa: risico van hepatotoxiciteit

    BRUSSEL 19/07 - EMEA meldt dat de deskundigen van het Comité voor geneesmiddelen op basis van planten (HMPC) de evaluatie opgestart hebben van de meldingen van hepatotoxiciteit (toxiciteit ter hoogte van de lever) bij patiënten die producten met Cimicifuga racemosa- wortel.

    Deze plant is ook gekend onder andere benamingen zoals Actaea racemosa ; C. serpentaria Pursh ; Actée à grappes ; Cimicaire à grappes ; Wandluizekruid ; Zilverkaars ; Black Cohosh ; Black Snakeroot ; Rattleroot ; Amerikanische Wanzenkraut ; Schwarze Schlangenwurzel.

    De deskundigen van het HMPC zijn tot het besluit gekomen dat voor een aantal van deze patiënten er een mogelijk verband bestaat tussen het gebruik van Cimicifuga racemosa wortel (Cimicifugae racemosae rhizoma) en het verschijnen van leverproblemen.

    EMEA formuleert nu de volgende aanbevelingen aan de gezondheidszorgbeoefenaars:

    Er wordt aangeraden dat zij bij hun patiënten het eventuele gebruik van producten met cimicifuga racemosa nagaan.

    De vastgestelde ongewenste effecten ter hoogte van de lever moeten gemeld worden aan het Nationaal Centrum voor Geneesmiddelenbewaking van het DG Geneesmiddelen.

    Het HMPC zal ieder nieuw element evalueren in relatie met de veiligheid van het gebruik van producten met deze plant en zal, indien nodig, dienaangaande meer informatie ter beschikking stellen.

  • hanni

    kdt,

    Ik heb je bericht gekopieerd en geef het aan mijn huisarts.

  • Hans

    VtdK had er ook een bericht over:

    http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/564/1

  • Nitsa

    Heel erg bedankt voor deze informatie! Na bloedname bleek ik een sterk gestoorde leverfunctie te vertonen (482). Bij hernieuwde bloedname werd dit opnieuw bevestigd. Geen enkel idee waar dit vandaan zou kunnen komen; alle andere mogelijke oorzaken (b)leken uitgesloten. Tot ik uw artikel vond! Omdat ik wat last heb van opvliegers, neem ik sinds twee maanden ‘zilverkaars’. Dat is dus de boosdoener! Ben er vanzelfsprekend onmiddellijk mee gestopt. En inderdaad: het is niet omdat het een natuurlijk product is dat het niet zonder risico kan zijn! Een hele opluchting om dit te lezen. Breng mijn huisarts hier ook van op de hoogte (die had al gevraagd of er op de bijsluiter niets van neveneffecten op vermeld stond; maar niets hierover te vinden. Dit is gewoonweg schandalig!) Dank nogmaals! 't is een hele geruststelling!

  • lutgart

    Gaarne reacties op het eventueel innemen van zilverkaars . Een vriend met long-

    kanker heeft zich laten wijsmaken dat dit een ultieme redding kan betekenen.

    Kan iemand mij daar over berichten en wat zijn alle nevenwerkingen ?Nitsa schreef:

    >

    > Heel erg bedankt voor deze informatie! Na bloedname bleek ik

    > een sterk gestoorde leverfunctie te vertonen (482). Bij

    > hernieuwde bloedname werd dit opnieuw bevestigd. Geen enkel

    > idee waar dit vandaan zou kunnen komen; alle andere mogelijke

    > oorzaken (b)leken uitgesloten. Tot ik uw artikel vond! Omdat

    > ik wat last heb van opvliegers, neem ik sinds twee maanden

    > ‘zilverkaars’. Dat is dus de boosdoener! Ben er

    > vanzelfsprekend onmiddellijk mee gestopt. En inderdaad: het

    > is niet omdat het een natuurlijk product is dat het niet

    > zonder risico kan zijn! Een hele opluchting om dit te lezen.

    > Breng mijn huisarts hier ook van op de hoogte (die had al

    > gevraagd of er op de bijsluiter niets van neveneffecten op

    > vermeld stond; maar niets hierover te vinden. Dit is

    > gewoonweg schandalig!) Dank nogmaals! 't is een hele

    > geruststelling!

  • Jaylee

    wat voor natuurlijks word dan aangeraden voor PMS (down, emotioneel etc.) en pijnlijke menstruatie en hormonale acne, als zilverkaars af te raden is? want ik neem al bijna drie maanden agnus castus (vitex, monnikspeper) maar dat heeft ook niet echt super geholpen tot nu toe. teunisbloemolie ook niet.