Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kwaliteit kruiden geneeskunde

  • kdt

    Omdat hier nogal wat kruiden therapeuten zitten wil ik het volgende aan de orde stellen.

    In Europa zijn vrij strenge richtsnoeren van kracht voor “herbal medicinal products”.

    op het gebied van kwaliteit, zoals houdbaarheid, naamgeving, controle etc.

    Deze richtsnoeren zijn echter alleen verplicht voor geregistreerde kruiden volgens de wet op de geneesmiddelen (werking hoeft niet te worden aangetoond).

    In Nederland is echter maar weinig kruidenpreparaten geregistreerd.

    Ongetwijfeld zijn de kruidendeskundigen op de hoogte van de richtsnoeren, daarom mijn vraag.

    Hoe zit het met kruidenpreparaten welke niet geregistreerd zijn; hoe zit het met de kwaliteit, voldoen fabrikanten, handelaren al vrijwillig aan de kwaliteitsnormen?

    Hoe kan een leek achterhalen wat de kwaliteit is?

  • PeKa

    Waarom zou je kruiden nemen met alle risico's van dien, terwijl je bij de apotheker een pil kunt krijgen met de juiste stoffen erin, in de juiste (afgemeten) dosering, waarvan de werking bekend is en met veel minder verontreinigingen?!?

    Peter :)

  • kdt

    PeKa schreef:

    >

    > Waarom zou je kruiden nemen met alle risico's van dien,

    > terwijl je bij de apotheker een pil kunt krijgen met de

    > juiste stoffen erin, in de juiste (afgemeten) dosering,

    > waarvan de werking bekend is en met veel minder

    > verontreinigingen?!?

    >

    > Peter :)

    Ik kan hier geen speld tussen krijgen ;)

    Het gaat mij meer om de veiligheid van mensen die dergelijke producten gebruiken onder het motto ‘het is natuurlijk dus onschadelijk’.

    Uiteraard niet voor mezelf, ik hou me verre van kwakzalverij.

  • hanni van hemme

    kdt vraagt: hoe kan de leek achterhalen wat de kwaliteit is.

    Een leek weet ook wel dat je de gewone spullen via je huisarts kan krijgen en dat je dan veiliger bezig bent.

  • kdt

    hanni van hemme schreef:

    >

    > Een leek weet ook wel dat je de gewone spullen via je

    > huisarts kan krijgen en dat je dan veiliger bezig bent.

    Gelukkig maar