Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

aromatherapie

  • kdt

    Jessika schreef:

    >

    > Dat is zelfs naar mijn mening te gemakkelijk. Laat de

    > chakra's weg en je houdt een olie over. Zoals je wel met me

    > eens zult zijn, kunnen bepaalde oliën echt wel behulpzaam

    > zijn bij het loskomen van slijm bij een flinke verkoudheid

    > (denk aan menthol/eucalyptus) bij inhalatie. Ik neem toch aan

    > dat je dat geen kwak vindt.

    Kwakzalverij is het doen van medische claims zonder bewijs.

    De oliën kunnen inderdaad behulpzaam zijn bij verkoudheid. en mogelijk bij enkele andere kwaaltjes.

    Mijn uitgebreide zoektocht op internet laat echter zien dat ‘aromatherapie’ blijkbaar het panacee is voor alle mogelijk voorkomende kwalen; er zijn hele waslijsten met honderden indicaties voor van alles en nog wat te vinden. Mijn schatting is dat 99% hiervan absolute kwakzalverij is en 1 % mogelijk werkzaam (antiseptisch, verlichting van verkoudheid etc).

    Mijn zoektocht in de literatuur (pubmed ea) levert voornamelijk onderzoek op naar een verbeterd welbevinden door het gebruik van geur. Meestal onderzoek verricht door alterneuten en uiteraard niet dubbelblind. Ik kon geen enkel serieus onderzoek vinden. Uiteraard wel het onderzoek naar antibiotische werking.

    Volgens deze criteria zou je bv. parfums ook onder de alternatieve geneesmiddelen kunnen zetten. De gebruikers verhogen hun welbevinden.

    Ik ben niet tegen het gebruik van essentiele oliën en geuren maar noem het geen geneesmiddel. Wil je wel iets een geneesmiddel noemen moet je het bewijzen met gedegen onderzoek.

  • kdt

    PeKa schreef:

    > Hoezo kwakzalverij :? …. Op de site van Etos lees ik:

    > "Van grapefruit krijg je nieuwe energie.

    > Geen slecht idee om dus 's ochtends badschuim met grapefruit

    > te gebruiken. Vooral niet als daar palma rosa olie aan

    > toegevoegd is. Dat zorgt ervoor dat je niet gestresst aan je

    > dag begint."

    >

    > Nou weet ik toevallig dat mijn buurvrouw dat ook gebruikt en

    > ik zie haar elke dag opgewekt het huis verlaten. Overtuigend

    > bewijs lijkt mij zo!!

    >

    > Peter :)

    Dit is ook geen kwakzalverij, gewoon een drogisterij product om lekker te badderen, is niets mis mee.

  • Jessika

    Ja zeg, die was van mij hoor, en ik weet helemaal niets van aromatherapie!

    Groet, Jessika

  • PeKa

    Jij slaat de spijker op z'n kop, kdt!!

    Peter :)

  • PeKa

    Kom jij wel eens bij de Etos…. ??

    Peter :)

  • Jessika

    Met grote regelmaat en ik kan je vertellen dat niemand daar beweert expert te zijn op het gebied van aromatherapie.

    Groet, Jessika

  • PeKa

    Dat komt omdat aromatherapie eigenlijk helemaal geen therapie is, maar slechts een geurtje voor in bad e.d… Als je als alternatieve therapie niet eens wordt vermeld op de site van de VtdK, dan stel je dus echt niks voor!!

    Peter :)

  • hanni van hemme

    Wat zijn jullie kinderachtig bezig.

    Hanni.

  • PeKa

    Jij kunt wel een massage met ylang-ylangolie gebruiken!! :D

    Peter :)

  • bella boares

    … en jij een druppeltje polei innemen… :-D