Toespraak van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H. Hoogervorst, bij de het congres van de Vereniging tegen de Kwakzalverij op zaterdag 12 november 2005 in Noordwijkerhout:

http://www.kwakzalverij.nl/php/display/ap/482/1

Over (te) veel fouten in “de reguliere geneeskunde”:

“Maar medische fouten opsporen en bestrijden, ook dat kan alleen goed in een wetenschappelijke context. Buiten de sfeer van de wetenschap zijn goed en fout immers nauwelijks van elkaar te onderscheiden.”

Dat vind ik een goed punt: ik heb het argument, dat er veel mis gaat in de echte geneeskunde vaak gehoord van voorstanders van de alternatieve geneesknudde.

De mogelijkheid goed en fout onderscheiden is een vereiste voor het aanpakken van misstanden, maar als er geen wetenschappelijke basis is, zoals bij de alternatieve geneesknudde, wordt dat erg moeilijk zo niet onmogelijk.

De enige, volgens mij, mogelijke conclusie is dat de hele alternatieve geneesknudde een mistand is. Dat betekent niet dat alle kwakzalvers zich daar van bewust zijn. Waarschijnlijk denkt de meerderheid goed werk te verrichten. Hun slachtoffers hebben daar echter geen boodschap aan.

Hans